Profil absolventa bakalářského studijního oboru Speciální pedagogika
UPOZORNĚNÍ: Platnost této informace již vypršela.
Koncepce studia speciální pedagogiky je vytvářena s respektováním současných trendů ve výchovně vzdělávací péči o postižené. Ty vyžadují vysokou úroveň profesionálních schopností ze strany učitelů, zvláště v oblasti informací a poznatků o jednotlivých druzích postižení a jejich následcích, o anatomicko-fyziologických a vývojových zvláštnostech postižených jedinců, z nichž vyplývá užití speciálních metod a individualizovaných forem péče o osoby se speciálními potřebami. Charakteristika přípravy speciálního pedagoga pro práci ve školách, školských i neškolských zařízeních vyžaduje také schopnosti a dovednosti diagnostické. Kvalifikované rozpoznání a hodnocení možností v oblasti vzdělavatelnosti a vychovatelnosti jsou hlavními předpoklady pro zařazení člověka s postižením do společnosti. Za tímto účelem je rovněž zařazena ve studijním plánu bloková psychopedická a logopedická praxe.
Vymezení výstupních znalostí, dovedností a kompetencí – všeobecných, odborných a speciálních:
Absolvent oboru je schopen přiměřeně reflektovat osoby se zdravotním postižením, se zvýšeným rizikem školní neúspěšnosti nebo vzniku problémů v osobním a sociálním vývoji. Je připraven podílet se na provádění kontaktních činností, dále na speciálně pedagogických, edukačních, reedukačních a kompenzačních činnostech s jedinci i skupinami dětí a mládeže se speciálními potřebami. V procesu vstupní, průběžné a výstupní diagnostiky je připraven spolupracovat s dalšími odborníky z oblasti speciální pedagogiky, psychologie a dalších pomáhajících profesí. Všechny speciálně pedagogické činnosti provádí s uplatňováním zásady individuálního přístupu a podílí se na zpracování programů integrace a inkluze jedinců se speciálními potřebami do společnosti.
Charakteristika profesí a institucí, kde může absolvent uplatnit získané vzdělání:
- speciální pedagogové, poskytující výchovně vzdělávací a aktivizační činnosti ve školách a mimoškolních zařízeních pro děti a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- speciální pedagogové, poskytující výchovně vzdělávací a aktivizační činnosti pro osoby se zdravotním postižením v zařízeních poskytujících sociální služby
- kvalifikovaní asistenti pedagoga ve školách a mimoškolních zařízeních
- kvalifikovaní asistenti pedagoga, poskytující výchovně vzdělávací a aktivizační činnosti v zařízeních poskytujících sociální služby
- vychovatelé ve školských výchovných a ubytovacích zařízeních pro děti a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- vychovatelé ve školských zařízeních pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy
- vychovatelé ve školských zařízeních pro preventivně výchovnou péči
- asistenti logopedů ve třídách zřízených pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- asistenti logopedů v mateřských školách, základních školách, nebo středních školách (pokud získali předchozím studiem odpovídající vzdělání stanovené pro učitele mateřské školy, základní školy, nebo střední školy),
- asistenti logopedů v zařízeních poskytujících sociální služby
- speciální pedagogové – odborní pracovníci v institucích zřízených neziskovým sektorem (nadace a dobrovolná občanská sdružení, církevní organizace působící v zájmu osob se zdravotním postižením)
Zveřejněno / aktualizováno: 29. 03. 2017