Celoživotní vzdělávání

Udržitelný management vodních toků a vody v krajině

Fakulta
Přírodovědecká fakulta
Typ kurzu
ostatní
Forma studia
kombinované
Délka studia
0 semestrů
Přihláška od-do
07. 07. 2025 – 07. 07. 2025

e-přihláška

Pro koho je kurz určen

Kurz je určen jak pro odborníky v oblasti managementu vodních toků v krajině, kteří potřebuji rozšířit své znalosti a dovednosti formou upskillingu, tak pro laiky, kteří se v této oblasti začínají vzdělávat.

Kurz v kostce

Kurz v oblasti udržitelného managementu vodních toků a vody v krajině je orientován na vzdělávání odborníků v oblasti vodního hospodářství, správy vodních toků, orgánů ochrany přírody a krajiny, vodoprávních orgánů, pracovníků projekčních kanceláří a neziskových organizací zabývajících se problematikou revitalizací a managementu vodních toků. Jak vyplývá z řady strategických dokumentů Vlády ČR, MŽP a MZe, je vodní komponenta krajiny kriticky ohrožena globální klimatickou změnou a dlouhodobě nevhodným přístupem aktérů této oblasti. Cílem vzdělávacího projektu je rozvoj a posilování kompetencí pracovníků v aplikačních znalostech v oblasti hydrologie, fluviální hydrologie, hydrobiologie a s rozhodovací praxí a dobré praxi správy vodních toků. Studium si klade za cíl seznamovat frekventanty s praktickými aspekty rozhodovací praxe, projekční praxe a běžného managementu povodí, který by měl naplňovat aspekty udržitelnosti a reflektovat nejnovější poznatky v oblasti obnovy a revitalizací říčních systémů. Dlouhodobě na základě empirických dat neexistuje podobný vzdělávací kurz, který by byl zaměřen na posilování dobré rozhodovací praxe široké škály pracovníků krajinného a vodohospodářského managementu. Chybějící posilování kompetenčního růstu těchto profesí vede ke vzniku celé řady kritických momentů při realizaci nebo naopak stagnaci rozvoje udržitelné správy vodních toků a celých povodí. Projekt si klade za cíl propojení nejnovějších poznatků s praktickými dovednostmi, prostřednictvím vysoké míry zapojení specialistů z různých oblastí vodohospodářské a ochranářské praxe. Projekt předpokládá vysokou míru aktivního zapojení frekventantů prostřednictvím vlastních případových studií. Projekt předpokládá proškolení 20-30 frekventantů ročně. Tým disponuje vysokou mírou erudice teoretické, a především praktické a má s podobným vzdělávacím nástrojem dlouhodobé zkušenosti.

Moduly tvořící kurz:
Aplikovaná hydrologie - 8 hodin prezenčně, 8 hodin distančně
Aplikovaná fluviální geomorfologie ? 8 hodin prezenčně, 8 hodin distančně
Aplikovaná hydrobiologie ? 8 hodin prezenčně, 8 hodin distančně
Rozhodovací praxe a příklady dobré praxe ve VH ? 8 hodin prezenčně

Co se naučíte

Absolvent kurzu disponuje teoretickými znalostmi, které ovšem dokáže aplikovat do běžné praxe. Je seznámen se základními hydrologickými aspekty tekoucích vod na platformě zavedených standardů v ČR s přesahem do legislativního rámce, jež vychází jak z české, tak unijní legislativy. Kurz aplikované hydrologie posiluje znalosti v oblasti dopadů antropogenních zásahů do hydrologické bilance povodí, prostřednictvím systémového ukotvení problematiky. Frekventanti obohacují své znalosti o praktické souvislosti a interpretační rámce hydrologických charakteristik a jejich validity. Podstatnou součástí teoretických znalostí jsou základní hydraulické principy a také znalosti efektu opatření omezující rizikové procesy v korytech nebo principy posilující obnovu korytové dynamiky. Zvláštní pozornost je věnována hydropedologickým aspektům a implementaci znalostí do běžné praxe. Podobně se kurz dílem zaměřuje na otázky kritické urbánní hydrologie. Management povodňových rizik a rizika sucha je prezentován v širších souvislostech globální klimatické změny. Vše rámuje legislativní rámec.
Modul aplikované fluviální geomorfologie propojuje poznatky hydrologie vodních toků. Zaměřuje se na pochopení základních geomorfologických principů koryta a nivy. Aplikovaně prezentuje otázku fluviálního (dis-)kontinua, efekty s tím spojené a opatření na jeho obnovu. Říční prvky jsou definovány z pohledu statické, ale především pak dynamické morfologie a je akcentována role člověka. Speciální část kurzu se věnuje otázkám splaveninové bilance, říčnímu dřevu a synergickému projevu klimatické změny na říční systémy ovlivněné člověkem. Absolventi disponují znalostí principů hydromorfologického hodnocení a interpretace závěrů, který je východiskem pro návrhová opatření vhodných revitalizačních a managementových opatření na tocích.
Hydrobiologická část navazuje na předchozí dva moduly. Absolventi získají přehled o specifičnosti ekologie vodního prostředí fluviálních systémů. Získají teoretický přehled o ekologických nárocích druhů vázaných na vodní prostředí. Ovládají dopady lidské činnosti na hydrobionty v souvislosti se zásahy do vodních toků. Jsou vzděláni v otázkách zmírňování těchto negativních projevů a orientují se v problematice efektu volených opatření na živou složku.
Posledním modulem je představení ukázek dobré i špatné praxe ve správních řízeních v souvislosti s povolovací praxí. Frekventanti ovládají právní rámce, náležitosti rozhodnutí a stanovisek. Jsou seznámeni s dobrou praxí žádostí a důležitostí přírodovědných průzkumů pro rozhodovací praxi.

Vaše uplatnění

Kurz přímo nevede k získání jediné konkrétní profesní kvalifikace podle NSK, ale posiluje profesní upskilling pracovníků napříč klíčovými profesemi spadajícími do oblastí Stavebnictví, geodézie a kartografie (kód 36) a Zemědělství a ekologie (kód 41)
Veškeré pozice, kde lze uplatňovat praktickými aspekty rozhodovací praxe, projekční praxe a běžného managementu povodí, který by měl naplňovat aspekty udržitelnosti a reflektovat nejnovější poznatky v oblasti obnovy a revitalizací říčních systémů.

Konkrétní pracovní pozice

Vodohospodářský technik správy vodního toku (36?155?M)
Vodohospodářský technik hrázný jezný (36?153?M)
Technik pro stavby vodního hospodářství a krajinného inženýrství (36?133?M)
Technik ekolog (41-045-M)
Specialista ochrany přírody (41-147-M)
Správce lesních a vodních ekosystémů (41-164-M)

Organizace výuky

Výuka je organizována kombinovanou formou, kterou tvoří 57 % prezenční výuky a 43 % distanční výuky. Kurz běží v rámci jednoho akademického roku formou 4 modulů.

Způsob ukončení

Závěrečná zkouška

Doklad o absolvování

certifikát