Projekty a granty

Rozvojové projekty
Projekty územně správních celků
Interní granty
Operační programy
Projekty mezinárodní spolupráce
Kontakty pro vědu, rozvoj a transfer technologií


Databáze všech projektů a grantů od roku 2010




Zátěž rodiče, který pečuje o dítě s handicapem
Id projektuSGS01/LF/2019-2020
Hlavní řešitelMgr. Petra Benešová, Ph.D., MBA
Období1/2019 - 12/2020
PoskytovatelSpecifický VŠ výzkum
Stavukončený
AnotaceRodina je charakterizována jako primární socializační činitel. Determinuje utváření osobnosti dítěte nejen v rámci výchovného působení rodičů, ale také rodinného prostředí (Nakonečný, 1998). Pouze funkční rodina je schopna zajistit ochranu a péči svých členů (Výrost, Slaměník et al., 2008). Pokud na rodiče působí stresové faktory, stávají se rizikovou skupinou a funkce rodiny mohou být narušeny. Mezi stresory, které mohou narušit efektivní plnění funkcí rodiny a mohou mít negativní dopad na kvalitu života rodičů a pečovatelů, je onemocnění člena rodiny, které vyžaduje zvýšenou péči. Nároky, které jsou na rodiče či pečovatele kladeny, se mohou projevit v tělesném, psychickém i sociálním strádání a v nedostatečném uspokojování potřeb všech členů rodiny (Kurucová, 2016). V České republice není dostupný standardizovaný nástroj, který by zmapoval stres u rodičů, kteří pečují o dítě s handicapem. V zahraničí je celosvětově využíván k měření a identifikaci zátěže a stresu rodičů handicapovaných dětí standardizovaný nástroj Parenting Stress Index - short form (PSI) (Nazurah et al., 2016). Cílem projektu je ověřit psychometrické vlastnost testu PSI v českém kulturním prostředí a zjistit úroveň zátěže a stresu rodičů handicapovaných dětí. Dále zjistit souvislost stresu a zátěže a vybraných působících faktorů u rodičů dítěte s handicapem. Výstupem studie bude aktuální stav stresu a zátěže rodičů dětí s handicapem, které mohou být vodítkem k volbě včasných adekvátních intervencí dětské sestry, zaměřené na rodiče pečující o dítě s handicapem a včasná identifikace stresových faktorů působících na rodiče.