Nabízené studijní programy a obory pro přijímací řízení

PROHLÍŽÍTE SI INFORMACE Z PŘEDCHOZÍHO PŘIJÍMACÍHO ŘÍZENÍ. Právě pracujeme na aktualizaci nabídky studijních programů a podmínek k přijetí a budeme s tím hotovi 15. listopadu, kdy pro vás také otevřeme e-přihlášku do studia.


Žurnalistika

Studijní program
Žurnalistika
Fakulta
Filozofická fakulta
Typ studia
bakalářské
Forma studia
prezenční
Délka studia
3 roky
Akademický titul
Bc.
Přihláška od-do
15. 11. 2025 - 15. 03. 2026



Studijní program v kostce

Studium žurnalistiky připravuje budoucí novinářky a novináře pro práci v tištěných, rozhlasových, televizních i digitálních médiích. Od prvního ročníku se zaměřujeme na rozvoj praktických dovedností, které jsou v redakcích skutečně potřeba – od práce s informacemi přes psaní zpráv a reportáží až po tvorbu multimediálního obsahu.

Praktická výuka probíhá pod vedením zkušených profesionálů a profesionálek z praxe, kteří/é studujícím předávají aktuální know-how i zákulisní pohled na fungování médií. V rámci studia si studující můžou vybírat předměty podle svého zájmu – například zaměřit se na televizní a rozhlasovou produkci, digitální žurnalistiku nebo publicistiku.

Součástí programu je i povinná dvanáctitýdenní odborná praxe v redakcích nebo mediálních organizacích, kde studující získávají cenné zkušenosti a kontakty. Studium doplňují kurzy mediální etiky, práva i mediálního výzkumu, které poskytují pevný rámec pro profesionální výkon novinářské práce.

Závěrečným výstupem studia je vlastní novinářský projekt – například série reportáží, tematický speciál nebo rozhlasové pásmo – který propojuje všechny získané dovednosti do uceleného autorského výstupu.

Co od vás očekáváme?

Do studia žurnalistiky hledáme studentky a studenty, kteří mají chuť objevovat svět kolem sebe, klást otázky a přemýšlet o médiích v souvislostech. Očekáváme otevřenost vůči novým tématům, zvídavost a ochotu rozvíjet jak psaný, tak mluvený projev. Nejde nám o dokonalé znalosti, ale o motivaci učit se, tvořit a přemýšlet kriticky. Ceníme si lidí, kteří sledují aktuální dění, zajímají se o společenské problémy a chtějí o nich mluvit s respektem a odpovědností.

Co se naučíte?

V bakalářském programu Žurnalistika získáte znalosti a dovednosti, které absolventky a absolventy připraví na práci v moderních redakcích i v širším mediálním prostředí. Po absolvování programu budou mimo jiné:

  • rozumět principům novinářské práce napříč médii – tisk, rozhlas, televize, online;
  • znát základy mediální etiky, práva a autorských pravidel a umět je využívat při každodenní práci;
  • chápat fungování mediálních institucí, redakcí a mediálního průmyslu;
  • rozumět společenskému a politickému kontextu, ve kterém média působí;
  • umět vytvářet žurnalistické výstupy v různých formátech pro různé typy médií – zprávy, reportáže, rozhovory, komentáře, analýzy...;
  • vyhledávat, ověřovat a interpretovat informace z různých zdrojů;
  • zvládat práci s technikou pro záznam, střih a postprodukci (kamera, mikrofon, střihové programy);
  • samostatně i týmově realizovat rozsáhlejší novinářské projekty (např. tematické série, rozhlasové pásmo či multimediální speciál);
  • umět formulovat myšlenky srozumitelně, přesně a přizpůsobit je různým cílovým skupinám;
  • efektivně spolupracovat v týmu a řídit menší redakční kolektiv.

Kde a jak se uplatníte?

Absolventi a absolventky programu Žurnalistika najdou uplatnění v širokém spektru mediálních a komunikačních profesí. Díky propojení teorie a praxe jsou připraveni působit jak v tradičních redakcích, tak v digitálním a nezávislém mediálním prostředí.

Konkrétní pracovní pozice

V médiích a žurnalistice

  • redaktor nebo redaktorka v tištěných, rozhlasových, televizních či online redakcích,
  • multimediální tvůrce nebo tvůrkyně pro digitální platformy a sociální sítě,
  • autor či autorka nezávislých projektů a podcastů,
  • dramaturg nebo dramaturgyně pro rozhlas, televizi nebo online média.

V komunikačních a kreativních profesích

  • PR specialista či specialistka, tiskový/á mluvčí,
  • pracovník/ice marketingu a komunikace,
  • copywriter/ka, správce či správkyně sociálních sítí,
  • editor nebo editorka v nakladatelstvích či mediálních domech.

V organizacích a institucích

  • člen/ka komunikačních a tiskových oddělení ve veřejné správě či neziskovém sektoru,
  • pracovník/ice produkce nebo nižšího managementu v mediálních organizacích,
  • odborník/ice na mediální vzdělávání nebo obsahovou tvorbu pro vzdělávací projekty

Přijímací řízení

30
Předpokládaný počet přijatých uchazečů v letošním roce




Podmínky k přijetí
+

  1. úspěšné vykonání písemné přijímací zkoušky
  2. dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou

Možnost prominutí přijímací zkoušky
+

NE.

Okruhy k přijímací zkoušce
+

Přijímací zkouška probíhá formou elektronického písemného testu v délce 30 minut, který prověřuje obecné předpoklady ke studiu a skládá se ze dvou samostatných částí: logické myšlení a verbální myšlení. Výsledky každé části testu tvoří 50 % celkového hodnocení. Otázky v testu mají rozdílné bodové ohodnocení podle obtížnosti. Není doporučena žádná speciální přípravná literatura. Obsah testu vychází z náplně středoškolského vzdělání.

Kritéria pro vyhodnocení přijímací zkoušky:

Uchazeč/ka může získat v testu maximálně 100 bodů. Pro úspěšné vykonání přijímací zkoušky je nutno získat alespoň 50 bodů.

Doporučená literatura k přijímací zkoušce
+

NE.

Vzor přijímací zkoušky
+

Organizace přijímacího řízení
+

Kontakty

Informace pro studenty se specifickými potřebami

Studijní programy uskutečňované Ostravskou univerzitou jsou dostupné i pro osoby se zdravotním postižením, pokud v informacích ke konkrétnímu studijnímu programu není uvedeno jinak. Máte-li, jako uchazeč se specifickými potřebami, jakékoli dotazy týkající se přístupnosti jednotlivých studijních programů, obraťte se na Centrum Pyramida OU:
email: ;
telefon: +420 553 46 1234,
mobil: +420 733 784 095.

Jako uchazeč bez specifických potřeb v případě potřeby kontaktujte se svým dotazem studijní oddělení fakulty .