Celoživotní vzdělávání

     
                       
     
           

Rozšiřující studium pro učitele

Rozšiřující studium geografie - rozšíření o další předmět
Cílem je umožnit studujícím rozšířit si dosavadní vysokoškolské vzdělání o kvalifikaci učitele geografie tak, aby po jeho absolvování získali způsobilost vyučovat geografii na SŠ nebo zeměpis na ZŠ

Doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace v oblasti speciální pedagogiky se zaměřením na poradenství
Koncepce studia vzdělávacího programu celoživotního vzdělávání nabízí ucelené teoretické poznatky, vycházející ze speciální pedagogiky, kdy jejich rámec zahrnuje mimo jiné také potřebný medicínský i psychologický základ a základy metodologie speciálněpedagogické vědy, včetně praxeologické roviny studované disciplíny. Studium speciální pedagogiky zaměřené na poradenství představuje studium základů dílčích oborových specializací, ke kterým náleží psychopedie, logopedie, surdopedie, oftalmopedie, somatopedie, specifické poruchy učení a chování, etopedie a kombinované postižení. Dále jsou tyto základní poznatky rozšířeny o problematiku speciálněpedagogického poradenství, diagnostiky a intervence a vedou tak k získání profesních poradenských kompetencí ve volených specializacích.

Absolvováním vzdělávacího programu celoživotního vzdělávání absolventi získají teoretické znalosti a vědomosti i praktické dovednosti, díky kterým se budou orientovat ve speciálněpedagogických poradenských, diagnostických a intevenčních činnostech, procesech a mechanizmech. Získají schopnost plánovat, realizovat a vyhodnocovat speciálně pedagogickou diagnostiku, poskytovat poradenské služby směrem k zákonným zástupcům i školám, vzdělávajícím žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a erudovaně intervenovat jako speciální pedagogové - poradci v rámci speciálně pedagogických činností.

Prohlubující metodicko-jazykové studium anglického jazyka pro 1. stupeň ZŠ
Účastníci získají vědomosti o nejnovějším vývoji v didaktice cizojazyčné výuky, především ve výuce anglického jazyka; budou schopni využívat těchto nově nabytých poznatků při přípravě a následné realizaci vyučovací jednotky anglického jazyka, vést vyučovací hodinu v cílovém, tedy anglickém jazyce; získají praktické dovednosti potřebné pro efektivní práci se žáky s SPU; budou schopni využívat anglického jazyka napříč kurikulem; vytvoří si učitelské portfolio, které bude obsahovat vhodné návody pro výuku všech složek anglického jazyka.

Rozšiřující studium biologie - rozšíření na jiný druh nebo stupeň školy
Hlavním vzdělávacím cílem je umožnit učitelům rozšířit odbornou kvalifikaci - absolvováním získávají kvalifikační předpoklady k výuce předmětu Biologie na jiném typu školy, než mají pro daný předmět aprobaci.

Rozšiřující studium biologie - rozšíření o další předmět
Cílem je umožnit studujícím rozšířit si dosavadní vysokoškolské vzdělání o kvalifikaci učitele biologie tak, aby po jeho absolvování získali způsobilost vyučovat biologii na SŠ nebo přírodopis na ZŠ.

Rozšiřující studium fyziky pro 2. stupeň ZŠ a SŠ
Cílem je umožnit studujícím rozšířit si dosavadní vysokoškolské vzdělání o kvalifikaci učitele fyziky tak, aby po jeho absolvování získali způsobilost vyučovat fyziky na SŠ nebo druhém stupni ZŠ.

Rozšiřující studium geografie - rozšíření na jiný druh nebo stupeň školy
Cílem je umožnit studujícím rozšířit si odbornou kvalifikaci o způsobilost realizovat geografické, kartografické a geoinformatické vzdělávání na středních školách.

Rozšiřující studium chemie - rozšíření na jiný druh nebo stupeň školy
Cílem je umožnit učitelům rozšířit si odbornou kvalifikaci – absolvováním získávají kvalifikační předpoklady k výuce předmětu Chemie na jiném typu školy, než mají pro daný předmět aprobaci.

Rozšiřující studium chemie – rozšíření o další předmět
Cílem je umožnit studujícím rozšířit si dosavadní vysokoškolské vzdělání o kvalifikaci učitele chemie tak, aby po jeho absolvování získali způsobilost vyučovat chemii na SŠ nebo ZŠ.

Rozšiřující studium infomatiky - rozšíření o jiný druh nebo stupeň školy
Cílem je umožnit studujícím rozšířit si dosavadní vysokoškolské vzdělání o kvalifikaci učitele informatiky tak, aby po jeho absolvování získali způsobilost vyučovat Informatiku nebo Výpočetní techniku na ZŠ a SŠ.

Rozšiřující studium informatiky – rozšíření o další předmět – distanční forma studia
Cílem je umožnit studujícím rozšířit si dosavadní vysokoškolské vzdělání o kvalifikaci učitele informatiky tak, aby po jeho absolvování získali způsobilost vyučovat předmět Informatika a obsahově jemu podobné předměty na 2. stupni ZŠ a SŠ.

Rozšiřující studium matematiky - rozšíření o další předmět
Cílem je umožnit studujícím rozšířit si dosavadní vysokoškolské vzdělání o kvalifikaci učitele matematiky tak, aby po jeho absolvování získali způsobilost vyučovat matematiku na SŠ nebo na ZŠ.

Rozšiřující studium matematiky - rozšíření pro jiný druh nebo stupeň školy
Hlavním vzdělávacím cílem je umožnit učitelům rozšířit odbornou kvalifikaci. Absolvováním získávají kvalifikační předpoklady k výuce předmětu Matematika na  jiném druhu školy než mají aprobaci.

Rozšiřující studium učitelství 1. stupně ZŠ
Absolvent programu je způsobilý kvalifikovaně vyučovat všem předmětům učebního plánu 1. stupně základní školy. Cíle a obsah programu vychází z profilu absolventa učitele 1. stupně ZŠ, který je koncipován jako systém profesních kompetencí. Obsah studijního programu je tvořen systémem složek s interdisciplinárním charakterem. Těžiště je v pedagogicko psychologické a oborově didaktické přípravě. Jádrem pedagogicko psychologické složky jsou předměty pedagogiky, psychologie a speciální pedagogiky, jež svým profesionalizačním zaměřením respektují vývojová a osobnostní specifika dětí mladšího školního věku a specifika procesů výchovy a vzdělávání v období primárního stupně vzdělávání. Respektovány jsou rovněž možnosti a potřeby inkluzivního vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. Složka oborově didaktická vychází ze struktury vzdělávacích oblastí Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Dílčí předměty odpovídající vzdělávacím oblastem jsou koncipovány jako systém deklarativních znalostí oboru a didaktických znalostí obsahu

Rozšiřující studium Učitelství pro mateřské školy
Studium podle § 6 odst. 1 písm. a) vyhlášky č. 317/2005 Sb. je určeno k získání odborné způsobilosti vyučovat na jiném stupni nebo druhu školy. Cílem rozšiřujícího studijního oboru je připravit absolventy pro výkon učitelského povolání v mateřské škole a vybavit je potřebnými odbornými a oborově didaktickými kompetencemi potřebnými pro výkon profese učitele v MŠ. Absolvent studijního programu získá specifické teoretické odborné znalosti v oblasti předškolní pedagogiky, dále získá znalosti o dokumentech, zákonech a dalších normách, které se vztahují k výkonu profese učitele MŠ, k podmínkám a procesům fungování současné mateřské školy. Dokáže tvořit vlastní dlouhodobé edukační projekty vzdělávání dítěte předškolního věku, vytvářet individuální edukační program rozvoje konkrétního dítěte. Dostatečně respektuje a podporuje individuální kvality každého dítěte, je schopen vlastní sebereflexe a také reflexe vzdělávacích potřeb a zájmů dětí. Absolvent dále dokáže porozumět procesům vývoje a rozvoje dítěte předškolního věku a orientuje se ve způsobu edukace dítěte v předškolním období. Je schopen profesionálně pracovat s dítětem daného věkového období, identifikovat dítě nadané, dítě se specifickými poruchami učení, chování, rovněž dokáže identifikovat patologické projevy u dětí předškolního věku a ovládá možnosti jejich prevence a nápravy. Dokáže diagnostikovat, motivovat a regulovat procesy učení se dítěte předškolního věku vzhledem k jeho aktuálnímu individuálnímu vývoji, potřebám a možnostem, se zřetelem na jeho harmonický rozvoj.

Speciální pedagogika pro absolventy vysokýchškol učitelského směru nebo jiné VŠ spedagogickým studiem
Rozšiřující studium speciální pedagogiky pro učitele se zaměřením na vzdělávání představuje studium dílčích oborových specializací, ke kterým náleží studium základů psychopedie, logopedie, surdopedie, oftalmopedie, somatopedie, specifických poruch učení a chování, dále studium etopedie a základů z problematiky, dotýkající se osob se souběžným vícenásobným postižením. V průběhu studia je povinná specializace: vzdělávání žáků s mentálním postižením a dále výběr jedné ze čtyř povinně-volitelných specializací, a to: vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení a chování a žáků nadaných, vzdělávání žáků s poruchami chování a s projevy rizikového chování, vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností a žáků se sluchovým postižením a vzdělávání žáků z odlišného kulturního prostředí a s jinými životními podmínkami. Posluchač volí jednu specializaci.

Studium k rozšíření odborné kvalifikace vyučovat další předměty - ČESKÝ JAZYK – způsobilost k výuce dalšího předmětu na 2. stupni ZŠ
Cílem rozšiřujícího studijního oboru je připravit absolventy pro výuku českého jazyka a literatury na 2. stupni základních škol, vybavit je potřebnými odbornými a oborově didaktickými kompetencemi tak, aby mohli realizovat výuku ve shodě s požadavky stěžejních vzdělávacích dokumentů (RVP ZV a ŠVP). Studenti získají během studia potřebnou lingvistickou, literárněvědnou a oborově didaktickou odbornost, budou seznámeni se současným stavem jazyka, jeho vývojovými tendencemi, budou schopni orientovat se ve vývoji světové literatury, v jednotlivých etapách vývoje české literatury pro dospělé i dětské příjemce, v didaktické přípravě bude vytvořen prostor pro seznámení s novými pohledy na výuku mateřštiny založenou na komunikativních principech a kladoucí důraz na rozvíjení čtenářské gramotnost i na soustavnou práci s jazykovým materiálem, s texty rozmanité povahy, zvláště s texty uměleckými.

Studium k rozšíření odborné kvalifikace vyučovat na 2. stupni ZŠ - ČESKÝ JAZYK - učitelství pro 2. stupeň ZŠ
Studium podle § 6 odst. 1 písm. a) vyhlášky č. 317/2005 Sb. je určeno kvalifikovaným učitelům 1. st. ZŠ k získání způsobilosti vyučovat na jiném stupni školy. Cílem rozšiřujícího studijního oboru je připravit absolventy pro výuku českého jazyka a literatury na 2. stupni základních škol, vybavit je potřebnými odbornými a oborově didaktickými kompetencemi tak, aby mohli realizovat výuku ve shodě s požadavky stěžejních vzdělávacích dokumentů (RVP ZV a ŠVP). Vzhledem k návaznosti na 1. st. ZŠ je zdůrazněna obecná didaktika pro 2. st. ZŠ. Studenti získají během studia potřebnou lingvistickou, literárněvědnou a oborově didaktickou odbornost, budou seznámeni se současným stavem jazyka, jeho vývojovými tendencemi, budou schopni orientovat se ve vývoji světové literatury, v jednotlivých etapách vývoje české literatury pro dospělé i dětské příjemce, v didaktické přípravě bude vytvořen prostor pro seznámení s novými pohledy na výuku mateřštiny založenou na komunikativních principech a kladoucí důraz na rozvíjení čtenářské gramotnost i na soustavnou práci s jazykovým materiálem, s texty rozmanité povahy, zvláště s texty uměleckými.