Celoživotní vzdělávání

     
                       
     
           

Rozšiřující studium pro učitele

ČESKÝ JAZYK – způsobilost k výuce dalšího předmětu na 2. stupni ZŠ
Cílem rozšiřujícího studijního oboru je připravit absolventy pro výuku českého jazyka a literatury na 2. stupni základních škol, vybavit je potřebnými odbornými a oborově didaktickými kompetencemi tak, aby mohli realizovat výuku ve shodě s požadavky stěžejních vzdělávacích dokumentů (RVP ZV a ŠVP). Studenti získají během studia potřebnou lingvistickou, literárněvědnou a oborově didaktickou odbornost, budou seznámeni se současným stavem jazyka, jeho vývojovými tendencemi, budou schopni orientovat se ve vývoji světové literatury, v jednotlivých etapách vývoje české literatury pro dospělé i dětské příjemce, v didaktické přípravě bude vytvořen prostor pro seznámení s novými pohledy na výuku mateřštiny založenou na komunikativních principech a kladoucí důraz na rozvíjení čtenářské gramotnost i na soustavnou práci s jazykovým materiálem, s texty rozmanité povahy, zvláště s texty uměleckými.

ČESKÝ JAZYK – způsobilost k výuce na 2. stupni ZŠ
Studium podle § 6 odst. 1 písm. a) vyhlášky č. 317/2005 Sb. je určeno kvalifikovaným učitelům 1. stupni ZŠ k získání způsobilosti vyučovat na jiném stupni školy. Cílem rozšiřujícího studijního oboru je připravit absolventy pro výuku českého jazyka a literatury na 2. stupni základních škol, vybavit je potřebnými odbornými a oborově didaktickými kompetencemi tak, aby mohli realizovat výuku ve shodě s požadavky stěžejních vzdělávacích dokumentů (RVP ZV a ŠVP). Vzhledem k návaznosti na 1. st. ZŠ je zdůrazněna obecná didaktika pro 2. st. ZŠ. Studenti získají během studia potřebnou lingvistickou, literárněvědnou a oborově didaktickou odbornost, budou seznámeni se současným stavem jazyka, jeho vývojovými tendencemi, budou schopni orientovat se ve vývoji světové literatury, v jednotlivých etapách vývoje české literatury pro dospělé i dětské příjemce, v didaktické přípravě bude vytvořen prostor pro seznámení s novými pohledy na výuku mateřštiny založenou na komunikativních principech a kladoucí důraz na rozvíjení čtenářské gramotnost i na soustavnou práci s jazykovým materiálem, s texty rozmanité povahy, zvláště s texty uměleckými.

Doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace v oblasti speciální pedagogiky se zaměřením na poradenství
Koncepce studia vzdělávacího programu celoživotního vzdělávání nabízí ucelené teoretické poznatky, vycházející ze speciální pedagogiky, kdy jejich rámec zahrnuje mimo jiné také potřebný medicínský i psychologický základ a základy metodologie speciálněpedagogické vědy, včetně praxeologické roviny studované disciplíny. Studium speciální pedagogiky zaměřené na poradenství představuje studium základů dílčích oborových specializací, ke kterým náleží psychopedie, logopedie, surdopedie, oftalmopedie, somatopedie, specifické poruchy učení a chování, etopedie a kombinované postižení. Dále jsou tyto základní poznatky rozšířeny o problematiku speciálněpedagogického poradenství, diagnostiky a intervence a vedou tak k získání profesních poradenských kompetencí ve volených specializacích.

Absolvováním vzdělávacího programu celoživotního vzdělávání absolventi získají teoretické znalosti a vědomosti i praktické dovednosti, díky kterým se budou orientovat ve speciálněpedagogických poradenských, diagnostických a intevenčních činnostech, procesech a mechanizmech. Získají schopnost plánovat, realizovat a vyhodnocovat speciálně pedagogickou diagnostiku, poskytovat poradenské služby směrem k zákonným zástupcům i školám, vzdělávajícím žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a erudovaně intervenovat jako speciální pedagogové - poradci v rámci speciálně pedagogických činností.

Rozšiřující studium biologie - rozšíření na jiný druh nebo stupeň školy
Hlavním vzdělávacím cílem je umožnit učitelům rozšířit odbornou kvalifikaci - absolvováním získávají kvalifikační předpoklady k výuce předmětu Biologie na jiném typu školy, než mají pro daný předmět aprobaci.

Rozšiřující studium biologie - rozšíření o další předmět
Cílem je umožnit studujícím rozšířit si dosavadní vysokoškolské vzdělání o kvalifikaci učitele biologie tak, aby po jeho absolvování získali způsobilost vyučovat biologii na SŠ nebo přírodopis na ZŠ.

Rozšiřující studium fyziky pro 2. stupeň ZŠ a SŠ
Cílem je umožnit studujícím rozšířit si dosavadní vysokoškolské vzdělání učitelství o kvalifikaci učitele fyziky na 2. stupni ZŠ a SŠ tak, aby po jeho absolvování získali způsobilost vyučovat fyziku na SŠ nebo ZŠ.

Rozšiřující studium geografie – rozšíření o další předmět (VB3RG1)
Hlavním vzdělávacím cílem je umožnit učitelům rozšířit odbornou kvalifikaci – o způsobilost realizovat geografické, kartografické a geoinformatické vzdělávání podle požadavků Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia, zvláště ve vzdělávacích okruzích Člověk a příroda a Člověk a společnost.
Předložené studium navazuje organizačně i obsahově na naše stávající zkušenosti, které jsme získali při organizování předcházejících ročníků rozšiřujícího studia a dalšího vzdělávání učitelů na Přírodovědecké fakultě Ostravské univerzity v tomto oboru. Jde o celou řadu akreditovaných kurzů v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP).

Rozšiřující studium chemie - rozšíření na jiný druh nebo stupeň školy
Cílem rozšiřujícího studia je umožnit učitelům chemie rozšířit si odbornou kvalifikaci – absolvováním získávají kvalifikační předpoklady k výuce předmětu CHEMIE na jiném druhu nebo stupni školy, než pro který mají pro daný předmět aprobaci.

Rozšiřující studium chemie – rozšíření o další předmět
Cílem je umožnit studujícím rozšířit si dosavadní vysokoškolské vzdělání učitelství o kvalifikaci učitele chemie tak, aby po jeho absolvování získali způsobilost vyučovat chemii na SŠ nebo ZŠ.

Rozšiřující studium infomatiky - rozšíření o jiný druh nebo stupeň školy
Cílem je umožnit studujícím rozšířit si dosavadní vysokoškolské vzdělání o kvalifikaci učitele informatiky tak, aby po jeho absolvování získali způsobilost vyučovat Informatiku nebo Výpočetní techniku na ZŠ a SŠ.

Rozšiřující studium informatiky – rozšíření o další předmět – distanční forma studia
Cílem je umožnit studujícím rozšířit si dosavadní vysokoškolské vzdělání o kvalifikaci učitele informatiky tak, aby po jeho absolvování získali způsobilost vyučovat předmět Informatika a obsahově jemu podobné předměty na 2. stupni ZŠ a SŠ.

Rozšiřující studium matematiky - rozšíření o další předmět
Cílem je umožnit studujícím rozšířit si dosavadní vysokoškolské vzdělání o kvalifikaci učitele matematiky tak, aby po jeho absolvování získali způsobilost vyučovat matematiku na SŠ nebo na ZŠ.

Rozšiřující studium matematiky - rozšíření pro jiný druh nebo stupeň školy
Hlavním vzdělávacím cílem je umožnit učitelům rozšířit odbornou kvalifikaci. Absolvováním získávají kvalifikační předpoklady k výuce předmětu Matematika na  jiném druhu školy než mají aprobaci.