Ostravská univerzita používá na svých webových stránkách soubory cookies i další analytické nástroje. Rozumím

OU > O univerzitě > Struktura univerzity > Zázemí univerzity > Poradenské centrum OU > Rady a tipy

Ostravská univerzita

  • Obrázek

Jak vyzrát nad obtížně zapamatovatelnými čísly?

V mém dřívějším článku „Osvědčené techniky, jak si pamatovat více“ jste se mohli dočíst, jakými způsoby si lze usnadnit memorování různých pojmů. Možná jste některé z nich při svém studiu už zúročili nebo jste třeba zjistili, že mnemotechnické pomůcky při učení už řadu let hojně využíváte, aniž byste si toho byli vědomi. Stejně tak, jako existují speciální metody pro snadnější pamatování slov či názvů, jsou také techniky, které pomáhají lépe si pamatovat různá data a čísla. Toto jsou některé z nich.

Shlukování čísel do skupin

Snad nejjednodušší způsob, jak si ulehčit zapamatování dlouhé řady čísel, je rozdělit si jednotlivá čísla do menších skupin. To nakonec běžně děláme s telefonními čísly už jen proto, že tři trojice čísel jsou přehlednější než jedna devítimístná řada (681492911 vs. 681 492 911).

Řada čísel se vám bude ještě snadněji pamatovat, pokud si ji rozdělíte do takových skupin, kterým můžete přiřadit nějaký význam. Rozdělení naší číselné řady by mohlo vypadat například takto:

68 1492 911

  • 68 – číslo dresu Jaromíra Jágra
  • 1492 – rok, kdy Kryštof Kolumbus objevil Ameriku
  • 911 – číslo tísňové linky v Severní Americe

Hledání významu čísel není samozřejmě vždy jednoduché, proto se zde velmi vyplatí zapojit fantazii. V číslech můžete například nacházet data narození svých blízkých, domovní čísla, významná data z historie ale i z vašeho života, čísla dresů známých nebo vámi oblíbených sportovců, čas, kdy pravidelně něco děláte (např. čas, kdy vám ráno zvoní budík) nebo slavná čísla jako například 007 Jamese Bonda.

Systém číselných tvarů

Znáte ten vtip, jak policejní velitel říká svým podřízeným „Chlapi, srovnejme si čas: Je přesně 11 hodin 48 minut. Pro ty, co mají digitální hodinky je pendrek, pendrek, židlička, sněhulák“? Tak přesně o tom je tato technika. Její podstatou totiž je převádění čísel na předměty či zvířata, které svým tvarem nejvíce připomínají psanou podobu daného čísla. V policejním vtipu to byl pendrek pro číslo 1, židle představovala číslo 4 a sněhulák číslo 8. Důležité však je, aby si každý vytvořil své vlastní obrazy čísel. Budou se vám tak lépe pamatovat.

Systém číselných tvarů
Zdroj: Škola paměti

Jednotlivé obrazy pak pro snadnější zapamatování číselné řady spojte v jeden příběh. Opět zde platí, stejně jako u všech ostatních paměťových technik, že čím živější, vtipnější nebo absurdnější příběh bude, tím snáze ho v paměti udržíte.

Nemůžete-li si například zapamatovat PIN platební karty 6148, představte si, jak jdete do obchodu, ale musíte se dovnitř doslova vecpat, protože dveře blokuje slon (tvar čísla 6). Uvnitř zjistíte, že zdrojem světla je pouze svíčka (tvar čísla 1). Projedete proto obchod raději rychle na lodi (tvar čísla 4) a když se konečně dostanete k pokladně, obsluhuje vás sněhulák (tvar čísla 8). Příběh si nakonec párkrát zopakujte a máte vyhráno.

Systém rýmování čísel

Jedná se o obdobnou metodu, jako byla ta předchozí. Čísla zde však nepřevádíme na předměty dle podobnosti jejich tvaru, ale ke každému číslu hledáme slovo, které se s ním rýmuje. Například nula = mula, jedna = bedna, dvě = v hlavě, tři = bratři, čtyři = rytíři, pět = květ … Ze slov si následně vytvoříme konkrétní obrazy a z obrazů příběh.

Převádění čísel na věty

Využívat věty k zapamatování čísel lze dvěma způsoby. Příkladem prvního z nich je věta často zmiňovaná v hodinách zeměpisu k zapamatování rovníkového poloměru Země v kilometrech, která zní: „Šetři se, osle!“ V ní jsou slova tvořena počátečními slabikami čísel v přesném pořadí, jak si je potřebujeme pamatovat („ŠE“ = 6, „TŘI“ = 3, „SE“ = 7, „OS“ = 8 → 6 378 km).

Druhou možností je používání vět, v nichž počet písmen každého slova odpovídá číslům, která si chceme uchovat v paměti. Například k zapamatování několika číslic Ludolfova čísla pí (3,1415926) může být nápomocna věta „Psi (3) i (1) děti (4) i (1) kočky (5) pamatujte (9) si (2) součty (6).“


Mgr. Pavlína Jablonská, psycholog


Použitá literatura:

MICHELON, Pascale. Zdokonalte si paměť: úplný obrázkový průvodce. Praha: Knižní klub, 2013.
O´BRIEN, Dominic. Mistrovská paměť: 52 cvičení pro zdokonalení vaší paměti. Praha: Grada Publishing, 2015.
ŠKOLA PAMĚTI. Paměťové techniky [online]. Škola paměti: ©2019 [cit. 19.6.2020].
Dostupné z: https://www.skolapameti.cz/pametove-techniky
ŠNAJDROVÁ, Lenka. Jak si zlepšit paměť a koncentraci: mozkocvična do kapsy. Praha: Grada Publishing, 2016.


logolink


Zveřejněno / aktualizováno: 02. 07. 2020

facebook
instagram
youtube
twitter
linked in
soundcloud
rss
social hub