Ostravská univerzita používá na svých webových stránkách soubory cookies i další analytické nástroje. Rozumím

OU > O univerzitě > Struktura univerzity > Zázemí univerzity > Poradenské centrum OU > Rady a tipy v době pandemie

Ostravská univerzita

  • Obrázek

Vyzkoušela jsem si online pohovor za vás. Jaké to bylo?

Ve svém minulém článku jsem vám shrnula, s jakými technikami online výběru zaměstnanců se můžete setkat. Abych nebyla z těch, kteří sedí doma v klídečku v papučích a jen tak mentorují, jak by se co mělo dělat, vyzkoušela jsem si takový online pohovor na vlastní kůži.

Jednalo se už o můj druhý online pohovor, ten první před lety nestál za řeč. To má poslední zkušenost byla naprosto opačná. Přístup organizace, která vedla pohovor, byl zcela profesionální. Proto se o ni chci s vámi podělit.

O tom, že bude pohovor probíhat přes kameru, jsem se dozvěděla už z inzerátu. Po odeslání emailu s životopisem jsem prakticky za pár hodin obdržela velmi milý email se slovy, že by si se mnou rádi popovídali a v přiloženém dokumentu byla pozvánka k videokonferenci a informace, jak vše bude probíhat. Pokynů bylo tolik, že jsem si je musela přečíst dvakrát a vypsat si kroky, abych některý nezapomněla udělat. Registrace na pohovor, rezervace termínu v online kalendáři, zaslání podkladů, technická zkouška... „Tohle nebude firma pro amatéry,“ pomyslela jsem si. Videopohovor měl probíhat přes aplikaci Zoom, ve které jsou všechny instrukce anglicky. První test mé angličtiny.

Technická zkouška

Ačkoliv se do aplikace Zoom stačí připojit pouze kliknutím na link, chtěla jsem si všechny funkce vyzkoušet sama a aplikaci jsem si instalovala. Zapojila jsem všechna zařízení i členy domácnosti a všichni jsme se propojili, každý z jiného pokoje. Díky tomu jsme vychytali nastavení kamery a dostala jsem zpětnou vazbu, jak na obrazovce působím já i mé okolí. Bylo mi doporučeno přídavné světlo raději vypnout, že působím mrtvolným dojmem. Nastavení kamery bylo velmi jednoduché, stačilo jen nastavit záběr a jas. Tento test lze spustit i bez instalace aplikace. Na záložce úplně dole je možnost „Test Zoom“ a po odkliknutí „Join Meeting Test“ se otevře okno, ve kterém lze vyzkoušet připojení kamery, zkontrolovat obraz a vyzkoušet si také zvuk – ověříte si zde hlasitost reproduktoru a mikrofonu.

V dialogovém okně po spuštění kamery se nacházejí další ikony. „Chat“ umožňuje zasílání textových zpráv během hovoru. „Share screen“ nabízí možnost sdílet pohled na svou obrazovku druhé straně. Ještě jsou zde „record“ a „reactions“, kterými můžete hovor nahrávat a chat okořenit emotikony, to ale při formálním pohovoru nedoporučuji.

Domácí technická zkouška mě díky své jednoduchosti uklidnila. V dalším kroku jsem odeslala registraci na pohovor s předepsanými přílohami a v online kalendáři rezervovala termín pohovoru. Obratem mi přišel email, že tři dny před plánovaným pohovorem proběhne technická zkouška, která je nepovinná. Chtěla jsem mít jistotu, že propojení s firmou proběhne v pořádku, proto jsem se k technické zkoušce registrovala také. Byla rychlá a efektivní. Pět minut před plánovaným začátkem mi přišel email od technika firmy, ve kterém mi nabízel dvě možnosti připojení: buď přes odkaz, nebo zadáním ID v aplikaci. Po kliknutí na odkaz se okamžitě objevila obrazovka s obličejem technika překrytá dialogovým oknem, ve kterém jsem potvrdila, že se chci připojit. Dialogové okno zmizelo a skýtal se mi pohled do kanceláře plné počítačů a kabelů. S technikem jsme si vyměnili úsměvy a pozdravy, potvrdili jsme si, že se vidíme i slyšíme, ověřili jsme, že funguje sdílení obrazovky, a bylo po všem. Maximálně 10 minut času. Další krok, který mě uklidnil.

Příprava před pohovorem

Technika připravená, tak teď už jen připravit sebe. Další postup byl úplně stejný, jako by se jednalo o pohovor naživo. Zjistila jsem si maximum informací, které jsem o firmě našla na jejím webu, facebooku a dokonce i na youtube, kde mají vlastní kanál s video newsletterem. Díky tomu jsem se dozvěděla, jaké jsou hodnoty firmy a na čem stavějí. Když je pak při pohovoru zmíním, bude mi to jen ku prospěchu. Jejich webovky jsem prošla také v anglickém jazyce, abych pak používala slova, na která jsou zvyklí.

V den pohovoru se mě zhostilo příjemné aktivizující napětí. Připravila jsem si papír s poznámkami o firmě, přehled mé praxe, který se vztahuje k vypsané pozici a mohl by být pro firmu zajímavý, a životopis, který jsem zasílala do firmy. Samozřejmě také drobnosti typu něco na psaní, kapesníky a sklenici s vodou na pití. Našla jsem si dobře osvětlené místo asi dva metry od okna s neutrálním pozadím za mnou a rodinu jsem vyexpedovala na procházku, abych měla klid. Podle facebooku jsem zjistila, že si firma potrpí na formální oblečení, proto jsem si oblékla kostýmek. Cítila jsem se tak více naladěná podat „formální“ výkon. Pro jistotu jsem měla v záloze i nabitý mobil, kdyby selhal počítač.

Jedeme naostro

Pár minut před pohovorem mi přišel email s odkazem. Nadechla jsem se a vše začalo naostro. Spojení se podařilo okamžitě a na mě se z opačné strany dívaly dvě dámy ve středních letech, za nimi jen bílá zeď. Pozdravily jsme se a hned jsem obdržela informaci, že pohovor bude nahráván. Souhlasila jsem, ale dala jsem si podmínku, že nechci, aby byl veřejně publikován. Byla jsem ujištěna, že nebude.

Druhá strana se mi představila teprve poté, až jsem byla seznámena s nahráváním, a hned padla obvyklá první otázka „Tak nám řekněte něco o sobě“. K tomu se výborně hodil tahák, který jsem měla přilepený na lístečku u kamery, tím to bylo jednodušší než naživo. Nečekala jsem na další otázku a do představení jsem rovnou zahrnula i připravené informace o firmě. Zmínila jsem, jak bych své zkušenosti chtěla uplatnit v jejich podmínkách a nezapomněla jsem ani na youtube kanál. Musím říct, že dámy byly upřímně potěšeny, že jsem jejich video newslettery zhlédla.

Další otázky už se týkaly odbornosti a zkušeností, testování angličtiny a došlo také na praktickou zkoušku. V průběhu nastaly jen dva technické problémy. Poprvé, když mi dámy promítaly zadání úkolu s fotkou a na pozadí byl oranžový předmět na zlatém pozadí. Ani po vyladění jasu jsem prostě neviděla, na co mám reagovat, proto jsem to druhé straně hned řekla a bylo mi promítnuto jiné zadání. Druhý moment přišel při jazykovém testování, kdy reproduktor zkreslil půlku prvního slova, které bylo zrovna podstatné. Požádala jsem o zopakování, přesto se technický problém opakoval. Bez váhání jsem se jim svěřila, že neslyším první slovo. Měly pro to pochopení. Při takovéto formě pohovoru k technickým problémům může dojít, důležité však je okamžitě zareagovat a řešit je. Zmíněné slovo mi pak paní personalistka napsala do chatu. I zde se hodily taháky, které jsem měla umístěny za kamerou, a když jsem použila anglický výraz pro „vysokorychlostní obráběcí jednotku“, vyloženě jsem si šplhla.

Celkový dojem

Celý pohovor trval asi 45 minut a na konci mi bylo sděleno, že informace o dalším postupu dostanu opět emailem. Pro celý výběrový proces bych zvolila příměr „rychlost”. Všechny kroky se mi zdály rychlejší a efektivnější. Trochu mi chybělo seznámení s prostředím firmy a bylo pro mě těžké uhlídat si oční kontakt, když jsem se dívala jen na obrazovku a ne na živého člověka. Na druhou stranu jsem nemusela nikam cestovat ani dlouho čekat na chodbě na přijetí a míjet se s ostatními kandidáty. Tím mi vše přišlo jednodušší a méně stresující.


Jestli i vás čeká online pohovor, doufám, že vám můj článek poodkryl taje této výběrové techniky. A pokud byste chtěli s přípravou pomoci, jsem tu pro vás. Ozvěte se mi na .


Ing. Lenka Lapišová, kariérní poradkyně a koučka


logolink


Zveřejněno / aktualizováno: 14. 05. 2020

facebook
instagram
youtube
twitter
linked in
rss
social hub