Projekty a granty
Databáze všech projektů a grantů od roku 2010
Vnímání variantnosti v češtině u dětí a mládeže ve vztahu k vyjadřování v médiích a ke školní výuce | |
---|---|
Id projektu | SGS8/PdF/2016-17 |
Hlavní řešitel | Bc. Gabriela Lefenda |
Období | 1/2016 - 12/2017 |
Poskytovatel | Specifický VŠ výzkum |
Stav | ukončený |
Anotace | Vzhledem k dynamicky proměnlivé české jazykové situaci a výraznému prohlubování rozdílu mezi současnou kodifikovanou češtinou a reálnou jazykovou normou se projekt zaměří na konkrétní projevy variantnosti v češtině, a to ve vztahu k médiím a ke škole. Propojení obou prostředí se nabízí, protože mediální vyjadřovací vzory jsou cenné i pro školu jako zrcadlo živého uplatnění jazyka ve veřejném prostoru. Inspirací a vodítkem jsou nejnovější stati spoluřešitelky navrhovaného projektu (Frekvence variantních tvarů v dnešní češtině; Pohled na variantní tvary a výrazy v češtině dříve a dnes; obě v tisku, 2015), které si všímají variantnosti z hlediska sociolingvistického i didaktického. V návaznosti na tyto dílčí sondy se bude situace mapovat pomocí širší dotazníkové sondy, která bude obsahovat příklady uplatnění variantních jevů a která bude zadána především respondentům z řad školní mládeže a studentů, ale pro srovnání i učitelům a dalším profesionálům z oblasti médií. Srovnáním statistické analýzy výsledků plynoucích z hodnocení těchto respondentů, které získáme z dotazníků a podle potřeby doplníme o ověřující rozhovory, s frekvenčními charakteristikami vybraných morfologických a lexikálních jevů se pokusíme dospět k jazykovým doporučením pro mediální praxi na straně jedné a pro školní výuku češtiny jako mateřského jazyka na straně druhé. |